Ervaring BordjeVol via de telefoon

“Mantelzorgers geven niet uit zichzelf aan hoe zwaar ze het hebben. Als ik bel, zijn ze daar hartstikke blij mee. En op mijn vraag hoe het gaat, zeggen ze meestal dat het wel lukt allemaal. Maar als we het concreter maken, dan blijkt het eigenlijk helemaal niet zo te zijn.” Lenneke, mantelzorgconsulent bij SIZ Twente, gebruikt BordjeVol ook in de corona-periode.

Werkwijze

Lenneke licht toe hoe dit in z’n werk gaat. “Ik vraag mensen met wie ik BordjeVol eerder heb doorlopen om hun werkbladen erbij te pakken. We nemen dan de energievreters en energiegevers door. Dat geeft het gesprek structuur. Dan blijkt dat ze bijvoorbeeld hulp goed kunnen gebruiken in de tuin of dat er juist meer huishoudelijke hulp nodig is. En we bespreken ook de acties die de mantelzorgers eerder voor zichzelf bepaald hadden. Zo is er een mevrouw die graag wilde gaan sporten. Door Corona lukt dat niet. Aan de telefoon bedacht ze het alternatief om te gaan wandelen. En om haar dochter te vragen om dat samen te doen. Die komt al langs om boodschappen te brengen. Mooi toch!”

Zelfstandig aan de slag

Afrondend zegt ze: “Ik heb de mantelzorgtassenĀ uit de ‘Deel je zorg’-campagne van het Ministerie van VWS aangevraagd. Daarin zit een speciale set van BordjeVol, met een doosje speelkaarten. Ik verwacht dat een aantal mantelzorgers prima zonder begeleiding met BordjeVol aan de slag kan. En in een nagesprek kan ik hen dan weer verder helpen.”