Huppla helpt gezin in moeilijke tijd

Bij een ongeval raakt Corinne zwaargewond en komt haar man om het leven. Drie jonge kinderen worden opgevangen bij familie. Vrienden, ouders van school, kerk- en buurtgenoten: na het tragische ongeval willen ze allemaal meehelpen om het gezinsleven weer op de rit te krijgen. Rianne, bevriend met Corinne, maakt op huppla.nl een netwerk aan om inzichtelijk te maken wie wat wil doen. Al snel zitten daar 53 deelnemers is.

Voorbereiding
Rianne: “Net na het ongeluk liep het storm met reacties. We wisten dat het nog maanden zou duren voordat die hulp daadwerkelijk nodig zou zijn. Tot die tijd verbleef Corinne in een revalidatie-instelling en waren de kinderen bij familie. Door Huppla te gebruiken, konden we ervoor zorgen dat we ook na langere tijd nog wisten wie wilde helpen en waarmee.”

Concreet aanbod
Rianne stelde samen met een paar anderen een brief op die ze aan iedereen die interesse toonde uitdeelden. Hierin werd ook verwezen naar Huppla om het hulpaanbod concreet te maken. Rianne: “Daar werd enorm goed op gereageerd. Er zijn zelfs buurtgenoten die hulp aanbieden zonder dat zij het gezin zelf direct kennen. Gewoon omdat ze van de situatie gehoord hebben en graag een steentje bijdragen.”

Actieve inzet
In de eerste fase na thuiskomst fungeert Rianne nog als ‘tussenpersoon’: “Ik keek op aangeven van Corinne in Huppla wie we konden benaderen om te helpen. Op termijn zal ze dit zelf oppakken, maar nu is dat nog teveel voor haar. Het doet haar wel enorm goed dat ze weet dat er zoveel hulp beschikbaar is.”

Diverse mogelijkheden
Wat opvalt is dat meer dan de helft van de mensen aanbiedt om een maaltijd te brengen, precies waar Corinne veel behoefte aan heeft. Daarnaast bieden mensen aan om samen te wandelen, een luisterend oor te bieden, de tuin en klusjes te doen. Rianne: “Het aanbod is eigenlijk best divers. Mensen weten zelf wel wat er niet van toepassing of gepast is. En dat bieden ze dan ook niet aan.”

Tips
“In de brief hebben we aangegeven dat het voor Corinne heel confronterend is om iedere keer hetzelfde verhaal te vertellen”, zegt Rianne. “Dus gaven we de tip om haar een beetje met rust te laten op dat vlak en alleen de gevraagde hulp te geven. Als er behoefte is aan een gesprek of andere aandacht, geeft Corinne dat zelf wel aan. Dat was duidelijk voor alle betrokkenen en werkt heel goed.”

Voorbeeldbrief
Rianne wil anderen in een soortgelijke situatie graag helpen, en stelt – geanonimiseerd – de brief ter beschikking. Wil jij ook een hulpnetwerk in Huppla opstarten en kun je zo’n voorbeeldbrief goed gebruiken? Stuur dan een bericht aan info@bordjevol.nl.

Op verzoek van de betrokkenen zijn de namen Corinne en Rianne gefingeerd.

Net als BordjeVol is Huppla een door WeHelpen gemaakt product om mantelzorgers te ondersteunen.